Nap mint nap találkozunk velük, és fontos feladatuk van. A tanárok példaképek.
Példaképek, mivel úgy tekintünk rájuk, mint valami emberfeletti lényre, akinek minden szava szent. Példaképek, mivel a viselkedésükkel példát mutatnak a gyerekeknek. Milyen lenne egy jó pédakép?
Igazságos. – Nem választ magának kedvenceket, akiket mindig dicsér, akinek könnyebb feladatot ad, akiknek nem írja be az egyest. Ha egy rossz tanuló tökéletesen felel, nem csak kettest ad. Értékeli az igyekezetet, a lustaságot bünteti. Nem képmutató. Ha a diáknak nem szabad telefonoznia órán, a tanár sem kivétel ez alól.Nem rágózik és rágóztatja diákjait. Nem csinál olyat, hogy ő káromkodhat órán, de a diákot ezért beírja.
Becsületes. – Ha megígérte, hogy következő órán felelhet a gyerek, nem halasztja el. Kijavítja az ellenőrzőket, ha azt mondta, hogy holnapra kész lesz.
Segőkész. – A gyerekekre teljes értékű emberként tekint, ha bajban vannak, segít nekik és megtiszteltetésnek érzi, ha valaki annyira bízik benne, hogy beavatja a gondjaiba. Ha valamit valaki nem ért, bejön pótórára és elmagyarázza neki, hogy az után jobb jegyet kapjon.
Megértő. – Emlékszik rá, hogy ő is volt egyszer gyerek. Neki is könnyebb volt puskát írni tanulás helyett. Neki is móka volt kisebb csínyeket elkövetni. Ő is állandóan arra a helyes fiúra vagy gyönyörű lányra gondolt a szomszédból. Neki se ment a torna, francia matek, fizika. Tudja, hogy ő se többet, se kevesebbet nem ér a diákjainak.
Ilyen egy jó példakép. Mert a tanárok nemcsak iskolai tantárgyakra tanítanak minket. Ennél sokkal fontosabb feladatuk van.
|